دانستن اندازه بازار و راه های تخمین زدن آن چه تاثیری در کسب و کار ما خواهد داشت؟

همانطور که توسعه محصول و جذب نیروهای با تجربه و خبره می تواند شما را در کسب و کارتان کمک کند، انجام تحقیقات بازار هم قدمی بسیار حیاتی برای کسب و کار شما محصوب می شود.

یکی از پایه های تحقیقات بازار ، دانستن اندازه بازار است.

بدون دانستن اندازه بازار، ممکن ایت کسب و کار خود را بسیار کوچک تعریف کرده و نتوانید به اندازه کافی درآمد داشته باشید.

دانستن اندازه بازار به شما کمک می کند تا بتوانید دو مورد را از هم تمییز دهید:

نخست: اینکه چه تصوری باید از جریان مالی و درآمدی خود از بازار داشته باشید

دوم : کدام بخش بازار را برای رسیدن به درآمد مناسب هدف قرار دهید.

با درک دو مورد بالا ، می توانید محصول یا خدمت خود را تعریف نموده و پس از عرضه آن بتوانید مشتریان خود را جذب کنید.

بدون درک صحیح از اندازه بازار ، به طور قطع شما با مخاطرات زیادی در کسب و کار خود مواجه خواهید بود.

این مخاطرات ممکن است در زمان کوتاه اثر گذار نباشد ، اما در دراز مدت به طول عمر محصول یا خدمت و حتی سازمان لطمات جدی خواهد زد.

دانستن اندازه بازار دیدگاه منحصر به فردی از روند(Trend) بازار به شما ارائه می دهد.

این دیدگاه منحصر به فرد می تواند نشانه هایی از تقاضاهای پنهان و یا رو به رشد را به شما نشان داده و جایگاه ها و فرصت ها را به روشنی نمایان می سازد.

همچنین به شما کمک خواهد کرد که با خلق یک محصول جایگزین جدید و یا خدمتی نوین ، تا چه حدی می توانید افقهای این  این محصول یا خدمت را تحت تاثیر قرارداده یا توسعه بخشید.

برای درک بهتر موضوع مثالی از یک شرکت معروف ژاپنی بیان می کنم.

جهان تا قبل از دهه ۹۰ میلادی ، صنعت عکاسی را با نام کداک می شناخت.

اما بعد از انقلاب فن آوری و ظهور دوربینهای دیجیتال ، تحول عظیمی در این بازار اتفاق افتاد و آن افزایش تعداد دوربینها از ۴٫۵ میلیون در سال ۲۰۰۰ به ۲۸٫۳ میلیون در سال ۲۰۰۷ رسید.

اما شرکت کداک به جای اینکه خود را با روند بازار هم راستا نموده و بر روی ترند جدید ودوربینهای دیجیتال سرمایه گذاری نماید ، با یک اشتباه بزرگ بر روی بازارهای قدیمی خود و تولید سنتی تجیزات اصار ورزید و از صنعت جدید و رو به رشد دیجیتال غافل ماند.

بنابراین شرکت کداک نه تنها بازار سنتی و مشتریان وفادار خود را از دست داد ، بلکه ارزش و اعتبار برند خود را نیز از دست داد.

اکنون که به اهمیت دانستن اندازه بازار و تاثیر آن در کسب و کار پی بردیم ،  ۵ استراتژی اندازه گیری اندازه بازار به صورت مختصر را بیان می کنم.

  • ریز بازارها و بخشهای کوچکتر بازار را مشخص کنید.

در نظر بگیرید که شما با شناخت بازار خود اقدام به ایجاد یک کسب و کار جدید نموده اید ، لازم نیست به یکباره در تمام بازار نفوذ کنید ، به آهستگی و با درایت یک گوشه از بازار یا یک زیر بازار را انتخاب کرده و مشتران این زیر بازار را مورد هدف قرار دهید.

  • بازار را به صورت جامع و از بالا به پایین تحلیل کنید

نخست به کل بازار (TAM) نگاه کاملی بیاندازید و سهمی از بازار را که متناسب با کسب و کار شما است را متصور شوید.

در نظر بگیرید که یک بازار کامل از یک صنعت دارای پتانسیل یک میلیارد دلاری است، و رهبری بازار را برند A با سهمی معادل ۳۵% در اختیار دارد و صنعت در یک اقیانوس سرخ و با تعدد برند مواجه است. این یعنی ۶۵% بازار در اختیار سایرین بوده و شما می توانید برای شروع ۱% از بازار را در اختیار بگیرید.

  • بازار را از پایین به بالا تحلیل کنید.

مشخص کنید بازار هدف شما کجا و چه کسانی هستند. در آن بازار محصولات مشابه شما به چه قیمت و چگونه فروخته می شوند.

مشخص کنید انبار شما کجاست و چگونه می خواهید کالا را انبار کنید.

برای خود هدف کوتاه مدت و میان مدت تعریف کنید و برای این اهداف ملاک های ارزیابی مشخص کنید و به صورت دوره ای این ملاک ها را پایش کنید. ارزیابی را با اعداف اولیه مقابسه کنید ، انحراف از معیار اهداف خود را مشخص کرده و برای جبران آنها مجدد تلاش کنید.

  • همچون عقابی رقبا را رصد کنید.

بررسی کنید در چه بازاری وارد شده اید. چقدر این بازار شلوغ است. اگر کالای شما کالای منحصر به فردی در بازار است و یا از لحاظ کیفیت بالاتر از رقبا است ، چرا نتوانید ۵۰% بازار را در اختیار بگیرید؟

اما اگر بازار شما شلوغ و کالا یا خدمت شما دارای رقیبی با جایگزینی بالا است داشتن سهمی حدود ۵% هم شاید مناسب باشد.

  • به صورت دوره ای بازار را اندازه گیری کنید.

در یک بازار راکد رقابت بسیار پیچیده و نزدیک است. چرا که منابع(مشتریان) محدود و ارائه کنندگان پر شمار هستند.

لذا باید ورود و خروج سرمایه ، رقبای جدید ، ترند یا روند جدید را در بازار رصد کرد.

واقعگرایانه دیدن بازار و درک درست از اندازه بازار برای سرمایه گذاری و ورود به یک بازار جدید بسیار پر اهمیت است.

لذا تمرکز بر جزئیات و نگاه هدفمند بر محصول یا خدمت ، به منظور برآورده کردن نیاز واقعی بازار می تواند بر نگاه مشتریان تاثیر بسیار زیادی بگذارد در غیر اینصورت کسب و کار شما رشد نخواهد کرد.