تحقیقات بازار

(به انگلیسی: Marketing research) عبارت است از فعالیت‌هایی که ارتباط لازم را بین مصرف‌کنندگان، خریداران و مدیران بازاریابی از طریق تبادل اطلاعات برقرار می‌کند.

به بیان ساده تر:به مجموعه کشف و شهود و تحقیقاتی که درباره بازار، محصول و مشتری انجام می‌شود و در راستای بهبود فعالیت‌های بازاریابی قرار دارد، تحقیقات بازار می‌گویند.

در علم بازاریابی ، یک مفهوم دیگر با عنوان تحقیق بازاریابی نیز وجود دارد که نباید آنرا با تحقیقات بازار اشتباه گرفت.

در تحقیقات بازار به طور اختصاصی به جمع آوری اطلاعات در مورد بازار هدف و اندازه این بازار می‌پردازیم؛

در حالی که تحقیقات بازاریابی بازه بزرگتری را از تحقیقات را در بر می‌گیرد که شامل تحقیقات بازار نیز می‌شود.

برای هر مدیر بازاریابی، مدیر برند، مدیر تبلیغات و حتی هر کارآفرینی لازم است که برای عرضه و فروش بهتر محصولات و خدماتش،

و تحقق سایر اهداف بازار که در سر دارد به تحقیقات بازار روی بیاورد.

ممکن است سلیقه مشتریان طی یک سال آن قدری تغییر کند که محصول پرفروش سال قبل، به دلیل تغییر نکردن به موقع، به محصولی از رده خارج تبدیل شود!

ارزش‌های یک بازار نیز همواره در حال تغییر می‌باشند و کنترل این تغییرات و آگاهی کامل به بازار بسیار ضروری‌ست.

جامعه هدف

در تحقیقات بازار، ما جامعه هدف را بررسی می‌کنیم. جامعه هدف یعنی:

یک گروه مشخص از افراد یا اشیاء که برای توسعه ساختارهای داده‌ها و اطلاعات، لازم است تا آن‌ها را مورد تحقیق و مشاهده قرار دهیم.

۷ ویژگی داده‌های خوب در تحقیقات بازار

با ۷ معیار زیر بسنجید که چه داده‌هایی می‌تواند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید باشد:

  • منطبق بر سنجه‌های علمی و نه سلایق و حدسیات شخصی!

  • شفافیت اطلاعات جمع‌آوری شده نه صرفا یک سری آمار مبهم

  • میزان ضرری که ممکن است از نداشتن آن اطلاعات به ما وارد شود.

  • امکان به‌کارگیری این اطلاعات در عمل

  • میزان ریسک عمل کردن به اطلاعات

  • بازخورد رقبای شرکت درصورت عملی شدن اطلاعات

  • هزینه جمع‌آوری اطلاعات که شامل زمان و پول می‌باشد.

۸ گام اصلی برای تحقیقات بازار

برای انجام تحقیقات بازار، باید مراحل زیر را برای دستیابی به دیتای مورد نیازمان انجام دهیم:

  • طرح مسئله ، مشکل یا هدف
  • انتخاب روش تحقیق یا پژوهش
  • نوع و جنس دیتای مورد نیازمان
  • طراحی پرسشنامه
  • تعیین نمونه آماری و اندازه
  • جمع‌آوری داده‌ها
  • تحلیل داده ها
  • تهیه گزارش پژوهش

اما این تحقیقات در کجا به ما کمک خواهد کرد. در زیر به بعضی از این موارد و کاربرد ها اشاره می کنیم:

کاربرد تحقیقات بازاریابی :

  • محصولات

         پسند مشتریان است یا خیر

         نقاط قوت و ضعف محصول در بازار

         مقایسه محصول در بازار

  • فروش

         پیگیری های فروش

         نظارت بر فروش محصول به صورت اختصاصی

         پیش‌بینی فروش

  • مشتریان

         تفکر مشتریان در مورد شما

         نظر مشتریان در مورد رقبا

         انتظارات مشتریان از شما

  • قیمت گذاری

        قیمت محصولات مناسب است یا خیر؟

        نحوه‌ی قیمت گذاری بر اساس تاریخچه و نیاز مشتریان

  • تبلیغات

        تمرکز بر تبلیغات برای افراد مختلف در مکان های مختلف

        رقابت با تبلیغات رقبا به صورتی که پول زیادی از دست ندهید

        امکان ایجاد تبلیغاتی خلاقانه‌تر و فروش برنامه‌ریزی شده

  • بازارها

        حجم بازار خودتان 

        شناخت رقبای عمده

        تصمیم درباره روش‌های توزیع محصولات

  • توزیع

        نیاز خرده‌فروشی ها و اینکه شما توانستید نیاز آنها را برطرف کنید.

موارد بالا در تحقیقات بازاریابی مشخص می شوند و کلیدی ترین سوالها در بهبود کسب وکار را پاسخ می دهند.