بازاریابی پارتیزانی یا چریکی و یا گوریلا مارکتینگ چیست؟

بازاریابی پارتیزانی- گوریلا مارکتینگ-بازاریابی چریکی

در اوایل دهه ۱۹۸۰ ، جی کنراد لوینسون ، هنگامی که اولین کتاب را در مورد چیزی جدید و هیجان‌انگیز به نام بازاریابی چریکی منتشر کرد ، انقلاب بازاریابی را آغاز کرد . این اصطلاح از آن زمان گسترده شده‌است و امروزه بازاریابی چریکی یک سلاح در زرادخانه هر بازاریاب حرفه‌ای است .

این ویرایش بازبینی‌شده لوینسون توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید از تکنیک‌های بازاریابی جدید امروزی استفاده کنید ، چه شما یک مالک کسب‌وکار کوچک هستید که تلاش می‌کنید با تلاش‌های بازاریابی رقیب بزرگ‌تر رقابت کنید یا در بخش بازاریابی رقیب بزرگ‌تر کار می کنید .

در این مقاله خواهید آموخت :

  • چرا این چیزها گاهی می‌تواند سودآورتر از فروش آن‌ها باشد .
  • چگونه علیرغم اینکه تبلیغات بازاریابی می‌توانند رکورد فروش را بشکنند ولی هنوز پول از دست می‌دهند
  • چرا باید با روزنامه نگاران دوست باشید

بازاریابی یک فرآیند مداوم است که تمام روش‌هایی را که شرکت شما خود را به دنیا و مشتریان معرفی می کند.

چه چیزی به ذهن شما خطور می کند وقتی واژه”بازاریابی” را می شنوید؟

تبلیغات تلویزیونی؟ تبلیغات در روزنامه ها؟ بیلبورد ها در کنار جاده ها؟

اینها مثالهای خوبی هستند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که اصطلاح “بازاریابی” واقعا چه معنی دارد؟

در شرایط عادی ، بازاریابی شامل هر جزئیاتی است که مصرف کنندگان در مورد شرکت شما درک می‌کنند : لوگوی شما ، بسته‌بندی محصول ، چیدمان خبرنامه تان و چیزهای دیگر.

هدف بازاریابی ، هدایت کردن روشی است که مردم درباره شرکت یا سازمان شما با تنظیم این جزئیات فکر می‌کنند . بازاریابی می‌تواند مشخص کند که آیا افراد محصولات شما را به عنوان یک ارزش انحصاری یا بهتر برای پول می‌بینند یا خیر .

ویژگی دیگر بازاریابی این است که یک فرآیند مداوم است نه یک رویداد گسسته . این به چه معناست ؟

خوب ، اول شما برنامه‌ریزی می‌کنید و یک کمپین بازاریابی را راه‌اندازی می‌کنید . این می‌تواند به معنای نصب آگهی‌ها در خیابان باشد ، ارسال ایمیل‌های مشتریان احتمالی یا راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی سنتی در تلویزیون .

اما زمانی که این کمپین تمام شده است، نمی توانید بر روی لوور خود بمانید. در عوض، پولی را که از فروش حاصل از این کمپین به دست آورده اید، و دوباره آن را در راه بازاریابی بیشتر هزینه می کنید، و این شرخه را ادامه می دهید. چرا؟

چون دنیا تمام مدت در حال تغییر است و رقبای جدید همیشه در افق هستند , بنابراین شما باید پیوسته سعی کنید توجه مشتریان احتمالی را جلب کنید . دلیل دیگری که چرا بازاریابی می‌تواند به عنوان یک فرآیند تعریف شود این است که نه تنها به دست آوردن مشتریان جدید بلکه در حفظ نیازهای موجود نیز می‌باشد . مهم نیست که آن‌ها چقدر راضی هستند ، مشتریان هنوز باید با بازاریابی برای یادآوری وجود شما تحریک شوند .

بنابراین ، همانطور که می‌بینید ، شما هرگز واقعا با بازاریابی ” کار نکرده اید ” ، فقط چرخه را دوباره و دوباره تکرار کرده اید.

حالا که طبیعت بازاریابی را درک می‌کنید ، اساس مشخصی برای سفر خود دارید تا به یک بازاریاب پارتیزان موفق تبدیل شوید .

نوآوری و قیمت های رقابتی : بازاریابی چریکی برای تجارت‌های کوچک ایده‌آل است .

احتمالا شنیده‌اید که شرایط  بازاریابی چریکی در زمان متحول می شود. اما چه معنایی دارد و چگونه با بازاریابی سنتی متفاوت است؟

اکثر بازاریابان سنتی معتقدند که موفقیت ناشی از ایجاد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در فعالیت‌های بازاریابی ، مانند تبلیغات گران‌قیمت تلویزیونی و تبلیغات کامل در مجله های معروف است.

بازاریابی پارتیزانی درباره یافتن روش‌های جدید و نوآورانه برای رسیدن به مشتریانی است که می‌توانند خارج از کانال‌های سنتی ، به عنوان مثال , آنلاین و در خیابان‌ها یافته شوند . این روش‌ها به ویژه برای کسب و کارهای کوچک مفید هستند زیرا آنها نمی‌توانند فعالیت‌های بازاریابی بزرگ را به انجام برسانند.

در حالی که هدف بازاریابی سنتی تولید فروش یا ترافیک آنلاین است , بازاریابی چریکی تنها بر روی خط پایین متمرکز است . به عبارت دیگر ، موفقیت یک کمپین تنها با سود حاصله از آن اندازه‌گیری می‌شود .

این منطقی است چون دیگر معیارها می‌توانند گمراه‌کننده باشند . امری طبیعی است  که یک شرکت بزرگ بسیار به لطف یک کمپین بازاریابی ، رکورد فروش را بشکند اما شرکت در واقع هنوز پول را از دست می‌دهد زیرا کمپین گران است . بازاریاب‌های پارتیزانی نمی‌توانند از عهده این کار برآیند .

تفاوت در دو روش در است که روش سنتی ، یک مونولوگ یا گفتگوی یک طرفه است ، در حالی که روش جدید یک گفتگوی دوسویه و یا دیالوگ است.

یک تلویزیون سنتی یک نمونه از یک مونولوگ است : بازاریاب یک پیام را منتقل می‌کند و مصرف کنندگان باید آن را بدون هیچ کانال ارتباطی برای ابراز نظرات خود بپذیرند.

اما در بازاریابی چریکی هر دو طرف درگیر و تعامل می‌شوند

بیایید بگوییم که شما تصمیم می‌گیرید یک رقابت آنلاین را انجام دهید که در آن از مردم خواسته می‌شود به کسب و کار شما در بدو ورود به شما بازخورد بدهند . سپس می‌توانید به این بازخورد با پیغام‌های شخصی پاسخ دهید و شروع به گفتگو کنید. و این دقیقا همان گفتگویی است که شرکت‌های کوچک را از شرکت‌های بزرگ‌تر متمایز می کند : تجارت‌های کوچک می‌توانند زمان را برای پاسخ به تک‌تک مشتریان اختصاص دهند.

قبل از فکر کردن درباره مراحل خاص ، باید موقعیت کمپین خود را تعیین کنید

اگر چه کمپین های بازاریابی می توانند اشکال وانواع بسیاری داشته باشند، اما همه آنها قصد دارند یک پیغام کلیدی برای مشتریان ارسال کنند: یعنی موقعیت شرکت. موقعیت بندی شامل تعریف مشکلی که شما می خواهید آنرا حل کنید ، و اینکه محصول شما چگونه می تواند باری از روی دوش مستریان و مصرف کنندگان بردارد.

این موقعیت قلب استراتژی بازاریابی شماست که پایه ای برای تمام کمپین های فردی که شما راه اندازی می کنید، خواهد بود. شما باید افکار زیادی را در موقعیت خود در نظر بگیرید زیرا هر جنبه از هر مبارزه‌ای باید برای بیان جایگاه شما هدف قرار گیرد.

همانطور که در افسانه‌های تبلیغاتی ، David Ogilvy  الهام بخش شخصیت Don Draperدر نمایش تلویزیونی -مردان دیوانه – زمانی گفت که جایگاه شما بسیار مهم‌تر از طرح خاص یا جمله‌بندی تبلیغاتی شما است .

شرکت هواپیمایی Jet Blue را در نظر بگیرید. درست پس از راه‌اندازی آن ، حملات ۱۱ سپتامبر رخ داد و محبوبیت سفرهای هوایی را کاهش داد و به صنعت هواپیمایی ضربه زد . اما با موقعیت یابی خود به عنوان یک شرکت هواپیمایی پردرآمد با امکانات رفاهی مانند صندلی‌های شخصی ، صفحات سینما و صندلی‌های چرمی راحت ، شرکت Jet Blue هنوز در راه موفقیت قدم بر می دارد.

انتخاب گروه هدف شما یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تعریف جایگاه شما است . و برای درست کردن این انتخاب ، باید جمعیت‌شناسی را در نظر بگیرید .

شاید مهم‌ترین روند در این زمان این است که جمعیت به سرعت پیر می‌شود و باعث می‌شود که افراد مسن در حال افزایش هستند. چه چیزی بیشتر از یک مطالعه توسط دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که افراد مسن‌تر وقتی که تصمیم می‌گیرند کدام محصولات بخرند، تمایل دارند به بازاریابی گسترده رسانه‌های جمعی تکیه کنند ، آن‌ها هدف جذابی برای تلاش‌های بازاریابی هستند.

برای پرداختن به این گروه ، به یاد داشته باشید که قابلیت تحرک و استقلال محصولات خود را نشان دهید و همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام نوشته‌های شما به اندازه کافی به قلم بزرگی هستند تا حتی یک فرد با بینایی کم‌ بتواند آن را بخواند .

هر کمپین بازاریابی چریکی براساس هفت تصمیم کلیدی است .

همانطور که قبلا ذکر شد ، یکی از کلیدهای بازاریابی چریکی موفق ایده‌های خلاقانه است . با وجود این ، قوانینی وجود دارد که شما باید زمانی که کمپین بازاریابی خود را طراحی می‌کنید ، پیروی کنید .

به طور خاص ، شما باید هفت مساله مربوط به کمپین خود را بررسی کنید . بیایید آن‌ها را با نگاه کردن به سناریویی بررسی کنیم که در آن یک کتابفروشی متخصص در freelancers  را اداره می‌کنید .

  • تعیین کنید که چه نوع اقدام واقعی و حقیقی برای مشتریان هدف شما باید در صورت موفقیت فعالیت شما انجام شود . در مورد کتاب‌فروشی شما ، اقدام مطلوب احتمالا برای مردم این خواهد بود تا به فروشگاه شما بیایند و کتاب‌های خود را بخرند
  • مزیت رقابتی خود را بشناسید ، یعنی چیزی که باعث موفقیت شما می‌شود . در مثال ما محتوای ارزشمند کتاب‌های شما است که مردم را وادار به پرداخت پول برای آن‌ها می‌کند .
  • تعریف بازار هدف خود را تعریف کنید . بازار کتاب‌فروشی شما شامل افرادی است که یا از قبل یا به دنبال آن‌ها هستند.
  • تصمیم بگیرید که کدام ابزارهای بازاریابی می‌خواهید استفاده کنید . شما می‌توانید در مجلات ، سمینارها و فروم های آنلاین تبلیغ کنید .
  • . از خود بپرسید : کسب‌وکار اصلی شما چیست و چه بازاری دارید ؟ کتاب‌فروشی شما اطلاعات ارزشمندی برای freelancers فراهم می‌کند
  • هویت کسب‌وکار شما چیست ؟ این باید براساس ماهیت واقعی کسب‌وکار شما باشد ، نه آنچه که می‌خواهید . در غیر این صورت ، وقتی انتظارات آن‌ها واقعیت را برآورده نمی‌کند ، مشتریان قطعا ناامید خواهند شد . در مورد کتابفروشی شما , هویت شما می‌تواند بر روی تخصص در ارتباط با freelancing و پاسخ به درخواست‌های مشتری برای عناوین جدید ساخته شود .
  • . بالاخره ، شما باید بودجه کمپین خود را تعیین کنید . البته ، این مقدار بستگی به چیزی دارد که شما می‌توانید از آن چشم‌پوشی کنید و یا چه نتایجی را انتظار دارید .

با توجه به این هفت مساله ، یک بنیان محکم برای کمپین شما خواهد بود .

برای بازاریابی موفق ، شما باید رسانه مناسب را انتخاب کنید .

این روزها ، بازاریابان همه انواع مختلف رسانه را در اختیار دارند : از پوسترهای وب سایت تا بیلبوردهای کنار جاده‌ای ، آن‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی به مشتریان خود برسند .

اما برای موفقیت ، هر تبلیغ باید از طریق رسانه درست انجام شود و هر رسانه مزایای خاص خود را دارد . بیایید برخی از گزینه‌های رسانه‌ای برجسته را بررسی کنیم .

در کل ، مجلات چاپی انتخاب خوبی هستند که مشتریان را درگیر می‌کنند . افرادی که مجله‌ها را می‌خرند معمولا به موضوع علاقه دارند ، بنابراین زمان بیشتری را در هر صفحه بیشتر از یک روزنامه صرف می‌کنند ، جایی که آن‌ها فقط به سرعت و به طور هدفمند اطلاعات می‌خواهند.

در نتیجه ، مردم مایل به صرف زمان بیشتری برای خواندن آگهی‌های تبلیغاتی در مجلات هستند ، بنابراین شما می‌توانید با اطمینان اطلاعات بیشتری را در آن‌ها قرار دهید .

به طور ایده‌آل تبلیغ شما باید متناسب با سبک کلی مجله باشد تا برای خوانندگان از یک داستان به تبلیغ شما بپرد .

یکی دیگر از رسانه های برجسته تبلیغاتی تلویزیون است. این رسانه بسیار قدرتمند است، زیرا نه تنها به شما امکان می دهد که مزایای محصول خود را دقیق تر نشان دهید، بلکه همچنین به این دلیل که هر دو محرک دیداری و شنیدای را ترکیب می کنید و باعث می شود افراد بعدا محصول را به یاد داشته باشند.

چه چیزی بیشتر از تلویزیون می‌تواند به میلیون ها نفر برسد اگر در زمان مناسب در زمان مناسب تبلیغ کنید ، مثلا نیمه یک مسابقه فوتبال.

البته تبلیغات تلویزیونی برای اغلب بازاریابان چریکی بسیار گران است.

در نهایت، بازاریابی آنلاین نیز وجود دارد: تبلیغات از طریق ایمیل، چت روم ها، وبلاگ، پست کارت پستال و یا وب سایت. این رسانه شما را قادر می سازد تا با مشتریان خود در طول مدت زمانی دیگر ارتباط برقرار کنید، که فرصت های عالی برای بازاریابی را ایجاد می کند.

سعی کنید وب سایت شرکت خود را با محتوای با کیفیت بالا پر کنید که مشتریان شما مجبور به بازدید بیش یک‌بار از آن شوند ،و برای آن زمان زیادی را صرف آن می‌کنند , با محتوا تعامل دارند و مکررابه سایت مراجعه می کنند.

فقط به خاطر داشته باشید : انتخاب رسانه برای بازاریابی باید اساس استراتژی بازاریابی کلی شما باشد.

بازاریابی  از طریق رسانه های اینترنتی :  یک سلاح موثر برای تمام شرکت‌ها است .

در آخرین مطلب ما به موضوع بازاریابی اینترنتی پرداختیم ، که بخشی از یک گروه بازاریابی گسترده‌تر به نام بازاریابی رسانه‌ای اینترنتی است . اما این روزها ، بازاریابی اینترنتی مهم‌ترین شکل آن است .

ممکن است فکر کنید که اگر شرکت شما حول و حوش محصولات دیجیتال نباشد ، این موضوع شما را نگران نمی‌کند . اما این اشتباه است . امروزه هر شرکت باید در بازاریابی اینترنتی سرمایه‌گذاری کند .

چرا؟

مطالعات نشان داده‌است که مصرف کنندگان آمریکایی بیش از ۶۳۲ میلیارد دلار در خریدهای آفلاین براساس تحقیقات اینترنتی خرج می‌کنند . بنابراین حتی اگر کسب‌وکار شما فروشگاه اینترنتی نداشته باشد ، اینترنت هنوز می‌تواند سودآورترین ابزار بازاریابی شما باشد . تنها کاری که باید بکنید این است که محصولات و نحوه پیدا کردن فروشگاه خود را توصیف کنید .

پس بیایید بگوییم که می‌خواهید از بازاریابی اینترنتی استفاده کنید و به خودتان بودجه بدهید . چگونه این بودجه را اختصاص دهید

فقط قانون یک سوم را دنبال کنید :

اول ، یک سوم بودجه را صرف توسعه وب سایت خود کنید بنابراین برای مشتریان جذابتر و ارزشمند تر خواهید شد.

اما حتی اگر وب سایت کامل باشد ، اگر کسی از آن بازدید نکند بی‌فایده خواهد بود . به همین دلیل است که باید یک سوم دیگر بودجه خود را صرف ترویج سایت کنید .

در نهایت ، شما باید سایت خود را طوری مراقبت کنید که انگار یک نوزاد است : دائما در حال حفظ و بهبود آن باشید . این جایی است که یک سوم باقیمانده بودجه شما باید خرج شود .

علاوه بر وب سایت شما ، یک کانال مهم دیگر برای بازاریابی اینترنتی از طریق ایمیل است ، زیرا به ایجاد روابط با مشتریان کمک می‌کنند . حتی اگر به هزاران نفر را یک پیام بفرستید ، آن‌ها هنوز احساس می‌کنند که شما شخصا آن را ارسال کرده‌اید که این موضوع رابطه را تقویت می‌کند .

برای استفاده از بازاریابی ایمیل ، لیستی از مشتریان راضی خود را حفظ کنید ، زیرا آن‌ها به احتمال زیاد آنچه را که مستقیما به آن‌ها ارسال می‌کنید ، می‌خوانند . فقط به یاد داشته باشید که بگذارید مشتریان شما تصمیم بگیرند که آیا آن‌ها می‌خواهند در لیست شما باشند یا خیر ، مثلا یک خبرنامه رایگان در وب سایت خود ارائه دهید .

مردم چیزهای رایگان را دوست دارند ، بنابراین می‌توانید محصول خود را با اطلاعات رایگان به بازار عرضه کنید .

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از شرکت‌ها برای شما نمونه‌های رایگان از محصولات خود می‌فرستند ؟ به خاطر این است که می‌دانند مردم چیزهای رایگان را دوست دارند .

این حتی در مورد اطلاعات هم صدق می‌کند . یک راه برای جذب مشتریان بیشتر ارائه اطلاعات رایگان درباره کسب‌وکار شما است . این بازاریابی رسانه‌ای اطلاعات نامیده می‌شود . مشتریان بالقوه شما را می‌شناسند و برای خرید محصولات شما اطمینان بیشتری خواهند داشتت.

یک راه برای انجام این کار ، دادن سمینارهای رایگان است که صلاحیت و اعتبار شما را در صنعت خود برجسته می‌کند .

بیایید یکی از مشتریان نویسنده را به عنوان مثال انتخاب کنیم . این مشتری یک کسب‌وکار را اداره می‌کند که به مردم یاد می‌دهد چگونه از کامپیوترها استفاده کنند و برای یافتن مشتریان جدید تلاش کنند . سپس مشتری یک سمینار رایگان برای افرادی ترتیب داد که مطلقا هیچ چیز در مورد کامپیوترها نمی‌دانستند که در نهایت ۵۰۰ نفر را به خود جذب کرده بودند،به این ترتیب وی توانست مشتریان خود را به شدت افزایش دهد.

حتی اگر سمینار شما رایگان باشد ، تا زمانی که مردم احساس ‌کنند محصول یا خدمت شما ارزش پرداخت پول را دارد ، بسیاری از آن‌ها به مشتریان واقعی تبدیل خواهند شد . برای کمک به این انتقال ، شما می‌توانید ۱۵ دقیقه از یک سمینار یک ساعته را برای تبلیغ فروش اختصاص دهید و یا در نزدیکی خروجی جایی که مردم می‌توانند محصولات و یا سرویس شما را خریداری کنند ، قرار دهید .

علاوه بر سمینارها ، مردم نیز احزاب آزاد را دوست دارند . گالری‌های هنری اغلب از این امر استفاده می‌کنند تا به هنگام برگزاری نمایشگاه‌های جدید ، از آن استفاده کنند .

شما می‌توانید این کار را نیز انجام دهید : دوستان و آشنایان را به مهمانی دعوت کنید که غذا ، نوشیدنی ، و موسیقی در آن حضور داشته باشند ، و سپس ، در میان گروه ، یک گفتگوی خوب و پر شور و جذاب در مورد محصول خود ارائه دهید ، و برخی نمونه‌های رایگان را برای نمایش ارائه دهید . این محیط لذت بخش به دیگران کمک خواهد کرد تا در مورد محصول شما هیجان‌زده شوند ، و شما ممکن است در طی شب چندین فروش را به پایان برسانید .

علاوه بر این ، شما می‌توانید برخی از شرکت کنندگان را تشویق کنید که گروه های مشابهی را میزبانی کنند که در آن نمونه‌ها را ارائه کرده اما بخشی از سود را بدست می‌آورند .

روش‌های بازاریابی غیر رسانه‌ای اغلب کم‌هزینه‌تر هستند اما بسیار موثر هستند .

ما اکنون هم بازاریابی اینترنت و اطلاعات را بررسی کرده‌ایم . اما هنوز یک گزینه سوم برای همه بازاریاب‌های چریکی وجود دارد : بازاریابی غیر رسانه‌ای ، به این معنی است که همه فعالیتهای بیروی هزینه بر هستند . اما در بازایابی غیر رسانه ای تمام هزینه‌های بازاریابی شما زمان و خلاقیت است .

یکی از انواع برجسته بازاریابی غیر رسانه‌ای روابط عمومی ( PR ) یا مجموع روابطی است که با افراد دیگر دارید . داشتن مقاله‌ای که در مورد شرکت شما منتشر شده‌است ، بخشی از روابط‌عمومی است زیرا به ایجاد رابطه بین شما و خوانندگان کمک می‌کند . همچنین می‌تواند بسیار موثرتر از یک آگهی باشد .

این امر ما را به یکی از مزایای کلیدی PR به عنوان یک روش بازاریابی می‌رساند : این کار رایگان است .  معمولا اعتبار بیشتری نسبت به تبلیغات پرداختی(پولی) به شما می‌دهد .

پس چطور می‌توانید روزنامه‌ها ، مجلات ، وبلاگ‌ها و غیره را به دست آورید تا مقالاتی درباره شرکت تان منتشر کنید ؟ باید به آن‌ها خبر بدهید چیزی که آن‌ها می‌خواهند و نیاز دارند.

و بهترین راه برای انجام این کار این است که شخصا روزنامه نگاران را بشناسید . بسیاری از شرکت‌ها این کار را نمی‌کنند و به جای آن جعبه‌های مطبوعاتی یا بسته‌های اطلاعاتی غیر شخصی را به روزنامه نگاران ارسال می‌کنند و امیدوار هستند که به یک داستان منجر شوند .

متاسفانه ، آن‌ها این کار اتفاق نخواهد افتاد:  تقریبا ۸۰ درصد از کیت‌های مطبوعات فقط پست شده‌اند .

از طریق آشنایی با روزنامه نگاران شخصا می‌توانید آن‌ها را برای ناهار دعوت کنید کیت خبر را به آنها در آنجا بدهید . در اینصورت احتمال موفقیت بیشتر است .

راه دیگری برای پرداختن به بازاریابی غیر رسانه‌ای از طریق مشارکت اجتماعی است .

مردم همیشه دوست دارند با دوستان خود به جای غریبه‌ها کار کنند ، بنابراین باید کسب‌وکار خود را به یک دوست قدیمی تبدیل کنید

این به معنای سرمایه‌گذاری در زمان و انرژی برای اثبات اینکه شما واقعا به جامعه خود اهمیت می‌دهید و نه تنها برای منافع بازاریابی انجام می‌دهید است. . شما می‌توانید رقابت‌هایی را سازماندهی کنید , از رویداده‌ های خیریه حمایت کنید و یا محصول یا سرویس خود را در رویداده‌ای اجتماعی ارائه دهید .

به این ترتیب وقتی مردم می‌بینند که برای جامعه چقدر سخت کار می‌کنید ، آن‌ها فکر می‌کنند که وقتی به شما مبلغی را پرداخت می کنند شما دوبرابر به جامعه خدمت خواهید کرد.

 

 

سخن پایانی:

بازاریابی پارتیزانی به معنای استفاده از روش‌های خلاقانه و کم‌هزینه برای جذب مشتریان است . برای استفاده موفق از آن باید وسیله‌ای پیدا کنید که با استراتژی بازاریابی شرکت شما مطابقت داشته باشد . این می‌تواند به معنای بازاریابی آنلاین ، کار روابط‌عمومی یا دادن چیزی با عنوان باشد .

توصیه عملکردی:

پیش از راه‌اندازی هر گونه کمپین , کانال‌های بازاریابی چریکی را نیز در نظر بگیرید.

اگر به راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی گران‌قیمت در تلویزیون یا رسانه‌های چاپی فکر می‌کنید ، دست نگه دارید! در عوض یک لحظه برای تحقیق درباره اینکه شرکت‌های کوچک دیگر چه محصولات یا خدمات مشابه را می‌فروشند ، اندازه کوچک آن‌ها معمولا آن‌ها را مجبور می‌کند تا به مفاهیم بازاریابی نوآورانه برسند ، و آنچه پیدا می‌کنید می‌تواند الهام‌بخش شما باشد . این به شما اجازه می‌دهد تا بودجه بازاریابی خود را برای چیز دیگری پس‌انداز کنید.